perjantai 19. toukokuuta 2017

Apteekin lääkejako huolettaa -



Sumukuva kuvaa hyvin omia tunnelmia tänään.
Monenlaiset asiat pyörivät mielessä. Oma vointi ja isän lääkkeet...
Mietin kertoisinko yöstä, joka oli vaikea. En tiedä.
Omituisia oireita joiden tiedän toki johtuvan tuosta jalan CRPS- oireistosta.
Hermosärky nousee joka askeleella pitkin "vasenta laitaa" päänahkaan saakka.
Kasvoilla heittää vielä kolmoishermosäryn kaltaisen oireen. En käsitä.
Ei tälle kivulle ole loppua. Periksi en silti aio antaa.
Eilen olin toki kuntooni nähden liikaa liikkeellä, sillä äidillä oli jälkitarkastusaika ortopedille ja olin siellä mukana. Apteekissakin kävin ja ruokakaupassa. Ei siis sinänsä ihme, että jalka erityisesti yöksi kipeytyi. Se siitä, sillä ehkä on parempi etten valita, vaan koetan keskittää ajatukset muuhun!

Isä siirtyi noin vuosi sitten apteekin lääkejakelun piiriin. Se tarkoittaa siis sitä, että kahden viikon välein saa pieniin puseeihin jaettuna lääkkeet. Pussit ovat isolla rullalla ja päällä on aina päivämäärä ja kellonaika koska lääke otetaan. Lääkkeet jaetaan koneellisesti. Apteekin vastuulla on sopimuksen mukaan huolehtia ajoissa reseptien uusinnasta. Asiakkaan vastuulla on tuoda tiedoksi muutokset lääkkeissä. Tästä huolehtii osin myös terveyskeskus.

Isä oli alkuviikosta todella kipeä, siis todella kipeä. Kipu kun on isällekin tuttu seuralainen, mutta nyt tuntui ettei mistään tule mitään. Sitten lääkepusseja tarkemmin tutkiessaan isä tajusi että tärkein kipulääke puuttui pusseista kokonaan. Seuraavan aamuna menivät apteekkiin äidin kanssa ja näin todella oli. Lääkkeet puuttuivat. Kuusamon terveyskeskus ei ollut ajoissa uusinut reseptejä ( eli luavtussa 8 työpäivässä) ja lääkkeet lähtivät automaattijakoon ilman tuota uutta reseptiä. Missään vaiheessa isää ei tiedotettu asiasta.

Entä jos kyseessä olisi ollut vaikka sydänlääke?

Ja tämä ei ollut ainutkertaista. Soitin nimittäin eilen apteekkiin ja puhuin pitkän puhelun farmaseutin kanssa. Apteekki on todella vaikeassa tilanteessa, kun terveyskeskus ei hoida reseptien uusimista ajallaan. Joka viikko nämä tilanteet toistuvat! Potilaat ja apteekki vuoronperään, sekä kotisairaanhoito joutuvat RUINAAMAAN terveyskeskukselta reseptien uusimista. Kertakaikkiaan en tätä ymmärrä. Pelottavaa touhua.

Kysyin farmaseutilta, että voinko vastaisuudessa luottaa lääkkeiden olevan oikein jaetut. Vastaus oli ettei sitä voi luavta tässä tilanteessa. Kunnioitan sitä, että farmaseutti oli rehellinen, eikä kaunistellut lainkaan tapahtunutta. Tavalllisesti apteekki pyrkii toki asiakkaalle kertomaan jos joku lääke puuttuu ja kehottaa sitten menemään terveyskeukseen itse, jotta saisi reseptin tai ainakin lääkettä muutamaksi päiväksi ennen resptin uusimista.

Ilmeisesti on lähdettävä kohta aina päivystävälle lääkärille, että resptit saa uusittua. En löytänyt lakipykäläviidakosta mitään aikarajaa sille miten reseptien uusinnasta on huolehdittava. Kuusamon terveyskeskuksen sivuilla lukee vain, että reseptien uusinnassa on tällä hetkellä ruuhkaa.
Ajattelin ottaa yhteyttä Kuusamon terveyskeskuksen ylilääkäriin, mutta saa nähdä saako häneen millään tavalla yhteyttä. Toistaiseksi siis ei ainakaan puhelimitse.

Ei kommentteja: